۱۹:۲۹ ۱۴۰۳/۰۶/۲۸

تاثیر ناترازی انرژی در تولید خودرو

دبیر انجمن قطعه سازان می‌گوید: قطعی‌های مداوم برق تولید خودرو را با کاهش مواجه کرده است.
تاثیر ناترازی انرژی در تولید خودرو
کد خبر:۲۹۱۱

به گزارش اقتصاد معاصر؛ امسال جزو سال‌هایی بود که با کمبود شدید برق مواجه بودیم به طوری که در برهه‌ای از زمان، مدت زیادی برق قطع می‌شد و حتی برخی ادارات زودتر تعطیل می‌شدند؛ این کمبود برق، تاثیر زیادی بر صنایع نیز گذاشت و فعالیت بسیاری از آنها از جمله صنعت خودروسازی را تحت تاثیر قرار داد. 


 
کارشناسان معتقدند قطعی مکرر برق، باعث زیان بالای صنایع مختلف شد و درآمد آنها را به شدت کاهش داد؛ درآمدی که کم شدن آن در حالی رخ داده که قیمت نهاده‌های تولید مانند مواد اولیه با رشد زیادی همراه است.


 
ماشین‌آلات صنایع با برق کار می‌کند و وقتی مواد اولیه در این دستگاه‌ها وجود دارد و برق به ناگهان قطع می‌شود، مواد به ضایعات تبدیل می‌شود و در شرایط رشد قیمت نهاده‌های تولید، ضرر زیادی روی دست تولیدکننده باقی می‌گذارد، در حالی که این برق می‌تواند برای تأمین نیاز‌های مختلف صنایع مانند تولید، پمپاژ، روشنایی، گرمایش و سرمایش، کنترل فرآیند و سایر عملیات صنعتی استفاده شود.


احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید: امسال ۲ مشکل عمده بر سر راه خودروسازان قرار داشت؛ یکی تامین ارز و دیگری قطعی برق، همزمان با اوج‌گیری گرمای تابستانی بود.


 
به گفته نعمت بخش، واحد‌های صنعتی از جمله خودروسازان در سراسر کشور دو روز در هفته قطعی حتمی برق را داشتند و با احتساب تعطیلی روز‌های جمعه تولید، سه روز در هفته متوقف بود البته قطعی برق تنها به این دو روز محدود نمی‌شد و در روز‌های دیگر نیز گاه قطعی‌های چندساعته از پیش اعلام‌نشده هم اتفاق می‌افتاد که علاوه بر توقف تولید تلف شدن سرمایه‌ها را هم در پی داشت.


 

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به مشکلات قطعی برق، گفت: امسال به دلیل قطعی‌های مکرر برق، تولید قطعه کاهش پیدا کرد، از طرفی باعث شد همه دستگاه‌های الکترونیکی و بُرد‌ها با مشکل مواجه شوند و زیان هنگفتی به صنعت قطعه سازی وارد شود. 


 
بیگلو با اشاره به اینکه قطعی برق باعث شده تولید قطعات به شدت دچار مشکل شود، گفت: اکنون تولید خودروسازان کاهش یافته که از جمله علت‌های آن، کاهش تولید قطعات است؛ قطعاتی که به دلیل نبود برق، کمتر از قبل تولید می‌شوند.


 
وی افزود: اکنون باید فکری به حال جبران این خسارت کرد تا بتوانیم تولید را افزایش دهیم و از طرفی عرضه به بازار افزایش یابد تا مجدد شاهد گرانی نباشیم.


 
سلمان ابراهیمی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، با اشاره به افت تولید خودرو در پنج ماهه نخست امسال هم گفت: بر اساس آمار‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ و ماه‌های نخست امسال با افت تولید مواجه بوده اند؛ بیش از ۳ میلیون نفر در قرعه‌کشی اخیر محصولات ایران خودرو ثبت نام کردند که از این تعداد تنها ۳ و ۸ دهم درصد (۳.۸) متقاضیان برنده شدند و این شرکت فقط ۱۱۵ هزار دستگاه خودرو برای فروش داشته است. 


 
آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، می‌گوید: این روز‌ها شاهد این هستیم که صنعت قطعه سازی با قیمت بالای فولاد، مس و آلومینیوم دست و پنجه نرم می‌کند و عرضه هم کافی نیست؛ از طرفی دولت طرح‌های کافی برای توسعه تعریف نکرده و بحث واردات هم به دلیل تحریم‌ها و ارز با مشکل جدی رو بروست، در بحث انرژی هم امسال قطعی‌های مکرر برق و در بعضی مناطق قطعی آب باعث خسارت واحد‌های تولیدی شده است.


 
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: قطعی‌ها ۲ نوع خسارت به صنعت خودرو سازی و قطعه سازی وارد کرده است که این خسارت‌ها مستقیم است و باعث می‌شود هم تولید متوقف شود و هم کارگران بیکار بمانند همچنین قطعی‌ها و نوسانات برق در بعضی از مناطق به تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی آسیب می‌زند.


 
او ادامه داد: به جرات می‌توان گفت در کشور ما زمانی که کالا، خدمات و انرژی که دولت تامین می‌کند ضعفی در ارائه داشته باشد، هیچ گونه جبران خسارتی نمی‌شود.


 
محبی نژاد با بیان اینکه کیفیت کالا هم مطلوب نیست و هر چه هست را باید در همه حوزه‌ها قبول کنیم گفت: این خسارت مستقیمی است که به صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور وارد شده است، بر این اساس؛ با توجه به برنامه تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاهی خودروی سواری در سال جاری، خودروسازان تا پایان مرداد امسال بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه از برنامه عقب مانده اند.


 
بر اساس آمار وزارت صمت؛ کل تولید خودرو‌های سواری در پنج ماهه نخست امسال، ۳۵۳ هزار و ۵۴۴ دستگاه بود که توسط ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تولید شده است. تولید ایران خودرو کمتر از ۱۹۸ هزار دستگاه بوده و با افت هشت درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مواجه است؛ سایپا با تولیدی حدود ۱۱۶ هزار دستگاهی، افت تولید ۹ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه پارسال داشته و پارس خودرو کمتر از ۴۱ هزار دستگاه تولید داشته و ۱۹ درصد نسبت به ۵ ماهه نخست سال قبل افت داشته است؛ این شرکت بیشترین درصد افت تولید را بین سه خودروساز اصلی در پنج ماهه نخست امسال داشته است./صدا و سیما

ارسال نظرات